Artikler

Sådan ændrer du livsstil med succes!

Sådan ændrer du livsstil med succes!

Det at tabe sig og ville leve sundere, eller at begynde at spise på en anden måde for at tage hensyn til fx en irritabel tarm eller en nyopdaget diabetes, er for mange ikke altid lige nemt. Det kan være relevant at vide noget om, hvad der egentlig er på spil, når vi som mennesker prøver at ændre vaner og gerne vil gøre dem permanente.

Et godt sted at starte er at forstå mere om, hvad vaner egentlig er. En vane er det, vi gør før-bevidst, og som altså ikke kræver en særlig omstændig tankeproces. Mange af os laver fx aftensmad på samme måde, som vi plejer, ud fra indgroede vaner. Her gør vi oftest det, der er nemmest, fx køber ind til de samme få opskrifter, sammensætter aftensmaden på en bestemt måde, bruger en bestemt mængde tid på tilberedning, benytter måske de samme halvfabrikata for at det går hurtigere etc. Denne vanemæssige adfærd hører til bagerst i hjernestammen, i krybdyrshjernen.

Læs mere

Får du nok D-vitamin?

Får du nok D-vitamin?

D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som bl.a. findes i fede fisk. Men den største kilde til D-vitamin er faktisk sollys. Huden danner D-vitamin ud fra kolesterol, når den rammes af solens ultraviolette lys. I de nordiske lande er det dog kun i sommerhalvåret, at solen er kraftig nok til, at omdannelsen finder sted. Fra oktober til april kan D-vitamin ikke dannes ud fra solens stråler, og må derfor komme fra andre kilder. Det anbefales at indtage 10 µg D-vitamin om dagen, men det kan være svært at spise sig til nok D-vitamin. Voksne danskere får dagligt i gennemsnit 4,8 µg D-vitamin fra kosten.

Læs mere

Sødemidlet Aspartam – Godt eller skidt?

Sødemidlet Aspartam – Godt eller skidt?

Aspartam er et af de mest almindeligt anvendte sødemidler. Aspartam søder cirka 200 gange mere end almindelig sukker og tilsættes fødevarer som fx sodavand og saftevand i stedet for almindelig sukker, for at reducere energiindholdet.

I kroppen bliver aspartam nedbrudt til aminosyrerne phenylalanin og asparaginsyre samt methanol. Methanol kan være toksisk i høje koncentrationer, men ved nedbrydning af aspartam kan der ikke måles højere koncentrationer i blodet end ved nedbrydning af andre fødevarer. Fx indtages der, ved at drikke 1 liter light sodavand, 55 mg methanol sammenlignet med 680 mg fra en liter juice.

Læs mere

Løber du korrekt?

Løber du korrekt?

Selvom kosten er den primære faktor, når det gælder om at tabe sig, så spiller motionen også en rolle. Når alt kommer til alt, så gælder det om at forbrænde flere kalorier end man indtager. En måde, hvorpå man kan forøge sin energiforbrænding, er ved at løbe en tur. Problemet med løb er, at det har en høj belastningsgrad, hvis man altså løber uhensigtsmæssigt. Det er der desværre en del løbere der gør. Hvis man straffer sin krop, hver gang man hopper i løbeskoene, så er det klart, at der på et eller andet tidspunkt må være noget der siger stop – og det er som regel ikke hjernen. Så nu sidder du der på sofaen med en overbelastningsskade og det hjælper helt sikkert ikke på dit vægttab, og det værste ved det hele er, at det kunne meget let være undgået.

Læs mere

Ernæring ved styrketræning – Sagen er bøf

Ernæring ved styrketræning – Sagen er bøf

Når det kommer til styrketræning og at øge sin muskelmasse spiller træningsintensiteten, træningshyppigheden og træningsformen selvfølgelig hovedrollerne. Det er klart, at man ikke bare kan sætte sig og tænke på en håndvægt, spise en stor bøf og så ellers vente på, at man udvikler sig til næste OL-guldvinder i styrkeløft. Men uden mad og drikke, duer helten ikke. Faktisk betyder korrekt ernæring en endnu større rolle for resultaterne, end træningen gør. Skal man opbygge muskelmasse, eller som det på fagsprog kaldes; “muskel hypertrofi”; er det nødvendigt at man skruer sin daglige kost sammen på en hensigtsmæssig måde, som tager højde for éns alder, vægt, højde og træning.

Læs mere

Ernæring ved udholdenhedstræning som løb, cykling og triatlon

Ernæring ved udholdenhedstræning som løb, cykling og triatlon

Ved udholdenhedstræning som løb, cykling og triatlon er kulhydrat en essentiel kilde til energi under træning. Kulhydrat lagres i lever og muskler i form af glykogen. Når der indtages kulhydrat i kosten dannes der herved et depot af energi som kroppen kan benytte i situationer, hvor der behøves ekstra energi, hvilket er tilfældet ved træning. Her nedbrydes glykogen fra glykogendepoter i muskler til glukose (sukker), hvilket således kan bruges som energi.

Læs mere

Stevia

Stevia

Stevia rebaudiana Bertoni er en plante, der vokser frit i Sydamerika. Steviaplanten indeholder steviolglycosider, der er ca. 300 gange sødere end sukker og som ikke indeholder kalorier. Derfor har planten i århundreder været anvendt som sødemiddel af de indfødte i Sydamerika. I takt med at der er kommet større fokus på energireducerede fødevarer, har den vestlige befolkning også fået interesse for Stevia.

Læs mere

Irritabel tarm og Low FODMAP diet

Irritabel tarm og Low FODMAP diet

Irritabel tarm er en meget hyppig, ikke-livstruende mavetarmsygdom. Sygdommen har flere forskellige navne som colon irritable, irriteret eller nervøs tyktarm. Nyere viden har vist, at irritationen kan oprinde fra hele tarmen og ikke kun fra tyktarmen. Irritabel tarm er ikke en egentlig sygdom, der kan påvises med blodprøver eller vævsprøver og tilstanden kan ikke fjernes eller helbredes med medicin. Tilstanden giver til gengæld symptomer, der påvirker hverdagen i en negativ retning. Irritabel tarm er kendetegnet ved symptomer, som mavesmerter, rumlen samt ophobet luft i tarmen og vekslende afføringsvaner. Cirka halvdelen af alle danskere oplever mindst en periode i livet med symptomer på irritabel tarm. Tilstanden kan forekomme i alle aldre, men starter hos de fleste i det tidlige voksenliv.

Læs mere

PCOS hos kvinder i den fødedygtige alder

PCOS hos kvinder i den fødedygtige alder

PCOS er en hormonel lidelse, som ses hos 5-10% af kvinder i den fødedygtige alder.

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er en hyppigt forekommende lidelse hos kvinder i den fødedygtige alder og opleves ved symptomer som udeblivende eller uregelmæssige menstruationer, ufrivillig barnløshed, uønsket hårvækst, uren hud, store udsving i humør og større trang til søde sager.

Læs mere