Artikler

Løber du korrekt?

Løber du korrekt?

Selvom kosten er den primære faktor, når det gælder om at tabe sig, så spiller motionen også en rolle. Når alt kommer til alt, så gælder det om at forbrænde flere kalorier end man indtager. En måde, hvorpå man kan forøge sin energiforbrænding, er ved at løbe en tur. Problemet med løb er, at det har en høj belastningsgrad, hvis man altså løber uhensigtsmæssigt. Det er der desværre en del løbere der gør. Hvis man straffer sin krop, hver gang man hopper i løbeskoene, så er det klart, at der på et eller andet tidspunkt må være noget der siger stop – og det er som regel ikke hjernen. Så nu sidder du der på sofaen med en overbelastningsskade og det hjælper helt sikkert ikke på dit vægttab, og det værste ved det hele er, at det kunne meget let være undgået.

Som nævnt før er der ikke mange løbere, der tænker over hvordan de løber, det er noget der er medfødt. Løb er naturligt for mennesket. Det var sandt engang, men efter at vi er begyndt at smide centimeter tykke gummisåler under vores fødder, så har vi mistet alt krops-perception eller kropsfornemmelse med underlaget som vi står, går og løber på. Derfor er det ikke underligt, at vores teknik lider, når vi ikke kan mærke hvordan vi lander, eller hvor kropsvægten er på foden. Perceptionen er den vigtigste faktor når det gælder om, at styrke sit bevægemønster. Hvis du har en god fornemmelse for, hvordan kroppen bevæger sig, så kan du registrere, hvornår du gør noget forkert og hurtigt rette op på eventuelle fejl.

Men hvor skal man så starte, for at forbedre denne krop-perception? En yderst simpel øvelse er at smide skoene, lukke øjne for at forstærke de øvrige saner, og så ellers forskyde dit tyngdepunkt rundt på fødderne. Mærk hvordan vægten flytter sig fra dine hæle og frem til trædepuderne og tilbage til hælene igen. Denne meget simple øvelse genaktiverer samarbejdet mellem din hjerne og nerverne i dine fødder.

Når du så føler, at du har styr på denne øvelse, kan du skrue op for sværhedsgraden med en anden øvelse. Du starter med at stå med let bøjede knæ, således at du ikke låser i leddene. Derefter løfter du den ene fod op under hoften på højde med det modsatte knæ. Det vil sige, at du nu står på et ben i en position, som fra siden ligner et firetal. I denne position flytter du dit tyngdepunkt rundt på foden, præcis som du gjorde i den første øvelse. Når du føler, du har stået længe nok, så skifter du fod og gør det hele igen. I og med, at du kun har et ben at stå på, stiller det væsentlig højere krav til din balance, som er en anden meget vigtig faktor ved løb. Når du tænker over det, så er løb jo bare at bevæge sig fra den ene for til den anden. Du har aldrig to fødder i jorden samtidig, så en løber med dårlig balance kan aldrig optimere sit bevægelsesmønster hundrede procent. Med andre ord, hvis du vil forbedre din teknik, SKAL du træne balance.

Når du har været igennem disse to øvelser, burde din krops-perception være væsentligt bedre end før og du har nu meget bedre mulighed for at opfange de tusindvis af signaler, som fødderne sender til din hjerne under din løbetur. Dermed kan du forhindre eventuelle overbelastningsskader i at ødelægge din løbekarriere.

Kunne du tænke dig at lære at løbe korrekt, eller at få forbedret din løbeteknik, kan du få hjælp hos Patella løb, Klik her