Artikler

PCOS hos kvinder i den fødedygtige alder

PCOS hos kvinder i den fødedygtige alder

PCOS er en hormonel lidelse, som ses hos 5-10% af kvinder i den fødedygtige alder.

Polycystisk ovariesyndrom (PCOS) er en hyppigt forekommende lidelse hos kvinder i den fødedygtige alder og opleves ved symptomer som udeblivende eller uregelmæssige menstruationer, ufrivillig barnløshed, uønsket hårvækst, uren hud, store udsving i humør og større trang til søde sager.

PCOS står for Poly (mange) Cystisk (blæredannelser) Ovarie (æggestok) Syndrom (en samling symptomer) og betyder ”Symptomer der fremkommer som følge af flere blæredannelser på æggestokkene”.

I forbindelse med en normal ægløsning dannes en række mindre cyster på æggestokkene omkring de modnende æg. Når et æg er modnet brister cysten (ægløsning) og ægget opfanges af æggelederen. Umiddelbart efter ægløsningen sker der hormonelle forandringer som standser modningen af de andre æg og cysterne omkring disse går i sig selv igen. Hos nogle går cysterne ikke i sig selv igen, men ses som flere cyster på begge æggestokke. Ses der mere end 12 cyster på æggestokkene kaldes det PCO (Poly Cystiske Ovarier). I kombination med de mange cyster ses også hormonforstyrrelser der medfører forskellige symptomer som uregelmæssige menstruationer, ufrivillig barnløshed, uønsket hårvækst og uren hud – dette er PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom).

PCOS er en lidelse som i høj grad kan bedres gennem kosten, da et af de hormoner som er i ubalance påvirkes af kostindtag, nemlig insulin. Den øgede produktion af insulin, som ses ved PCOS, kaldes insulinresistens. Insulinresistens betyder, at cellerne i kroppen ikke reagerer, som de skal på insulin og dermed bliver det sværere for cellerne at optage glukose (sukker). Kroppen kompenserer for dette, ved at producere endnu mere insulin.

Kulhydrat er det energigivende næringsstof, som påvirker blodglukose og dermed insulin til at stige. Der findes flere typer kulhydrater og de forskellige typer optages med forskellig hastighed fra tarmen til blodet og påvirker dermed insulinniveauerne forskelligt. Det er at foretrække at vælge de kulhydrater som optages langsomt. Vælg derfor kulhydrater fra fiberrige kilder som groft knækbrød, brune ris, fundkornspasta og rugbrød og undgå tørret frugt, store mængder frisk frugt, lyse brødprodukter samt slik og kager.

Som udgangspunkt skal indtaget af kulhydrater være lavere end hos den generelle danske befolkning og du kan derfor med fordel spise mere protein, da dette energigivende næringsstof ikke påvirker blodglukosen og dermed heller ikke insulin til at stige.

Ved PCOS er det vigtigt at vælge fedtstoffer med omhu. Fedtstofferne kan inddeles i tre overordnede grupper; mættede, enkeltumættede og flerumættede fedtstoffer. De mættede fedtstoffer er de, som bør minimeres, da disse er forbundet med øget risiko for hjertekarsygdom, mens de to andre grupper med fordel kan spises.

Ved PCOS er der større risiko for at udvikle sygdomme som type 2 diabetes og hjertekarsygdom, derfor er det vigtigt at få flerumættede fedtstoffer som omega 3, der forebygger netop disse sygdomme ved blandt andet at sænke kolesterol-niveauet i blodet. Derudover er det sandsynligt, at omega 3 har en positiv effekt ved at sænke niveauet af de mandlige kønshormoner (androgener) og dermed forbedre hormonbalancen hos de med PCOS.

Overvægt forværrer PCOS og vægttab har en gavnlig effekt ved blandt andet at øge insulinfølsomheden.

FÅ EN PERSONLIG VEJLEDNING OG KOSTPLAN HOS DIÆTISTCENTRET!