Sport & træning

Mangler du overblik over hvad du bør spise for at optimere din præstationsevne?

Eller vil du måske reducere din fedtprocent i kombination med din træning?

 

God og rigtig ernæring er afgørende for din sportslige præstationsevne. Optimal ernæring til din styrketræning sikrer korrekt reparation, genopbygning og dannelse af nyt væv. Rigtig sportsernæring omhandler timing og tilstrækkeligt indtag af næringsstoffer, energi og væske.

 

DiætistCenteret hjælper dig med at sammensætte en optimal kost til styrke- og udholdenhedstræning. Få styr på hvilke tilskud der er nødvendige, hvis du ønsker bedre præstationsevne, at opbygge muskler eller vil reducere din fedtprocent.

Når vi træner, så bruger vores krop energi. Denne energi kommer fra den mad vi spiser, som igennem kemiske processer i kroppen bliver omdannet til brændstof for blandt andet musklerne. I musklerne finder vi et lager af denne energi, og studier viser at såfremt disse lagre er fyldte, vil man arbejde hårdere. Det gælder både for udholdenhedssport som løb og cykling, såvel som for styrketræning i et fitnesscenter. Det anbefales derfor at indtage et måltid op til en time inden man skal træne, der indeholder fødevarer som frugt (fx æble, pærer) eller mælkeprodukter som yoghurt. Mængden der skal spises, afhænger af hvor længe der skal trænes og ens vægt.

Efter træning, skal man fylde sine lagre op igen, så de er klar til at blive brugt igen til næste træningspas. Hvis man har flere træningspas på samme dag, kan man med fordel spise nogle af de ”hurtige” kulhydrater, som kunne være hvidt brød eller honning, hurtigst muligt efter den første træning. Da de bliver hurtigere optaget i blodet, kan de hurtigere komme ud til lagrene i musklerne. Hvis der går +20 timer før næste træningspas, bliver det dog mere underordnet hvilken type kulhydrat man spiser, så længe man får minimum 3-5g kulhydrat pr. kg. kropsvægt i løbet af de 20 timer.

 

Protein er også en vigtig ernæringsmæssig kilde til restitution, da det er byggestenene til vores muskler. Det anbefales, at man dagligt spiser op til 1,6g protein pr. kg. kropsvægt, for at optimere genopbygningen af vores muskler. Her har timingen ikke en stor betydning for opbygningen af hverken styrke eller udholdenhed.

For at bibeholde en høj præstationsevne, er det vigtigt at overveje ens væskeindtag. Bliver man dehydreret, vil det nemlig have en negativ indflydelse på hvor hårdt man kan træne. Ved styrketræning i et fitnesscenter, er det af mindre betydning end ved udholdenhedstræning. Ved udholdenhedstræning/konditionstræning ses der store sving i ens præstationsevne alt efter om man har fået nok væske. Det er derfor vigtigt at finde ud af hvilken mængde væske netop din krop har behov for før en konkurrence, for at undgå at blive dehydreret eller overhydreret.

Kosttilskud skal altid ses som et tilskud, til en sund og varieret diæt. Herunder kan nævnes proteinpulver, som kan være en nem måde at få et måltid med protein i, når det for eksempel ikke er muligt at lave et normalt måltid.

Herudover kan det anbefales at overveje forskellige tilskud der kan øge din præstation under dine træningspas. Det kunne for eksempel være koffein, der findes i blandt andet kaffe, eller pre-workout produkter. Koffein er en stimulant, der giver energi og kan give det nødvendige løft til at gennemføre en træning. Kreatin kan anbefales, da det fungerer som brændstof i musklerne. Såfremt ens lager af kreatin er fyldte, vil man have mere brændstof til at udføre sin træning. Samtidig vil kreatin også binde væske i musklerne, der dermed bliver større.

Husk altid at følge de anbefalede doseringer på de købte tilskud, eller spørg en klinisk diætist til råds.

Vores klienter betyder alt ♥

Scroll til toppen

COVID-19

Hvis du er syg, viser tegn på influenza, har hovedpine, feber, ondt i halsen, tør hoste eller luftvejsinfektion i dagene op til din konsultation, må du ikke møde op i DiætistCentret. Din konsultation kan i stedet gennemføres via video eller telefon.

Ønsker du af anden årsag ikke at møde op i DiætistCentrer, har du ligeledes mulighed for konsultation via video eller telefon. Du skal blot skrive, at du ønsker onlinekonsultation, i beskedfeltet når du booker din konsultation.

Hvis du er syg, viser tegn på influenza, har hovedpine, feber, ondt i halsen, tør hoste eller luftvejsinfektion i dagene op til din konsultation, må du ikke møde op i DiætistCentret. Din konsultation kan i stedet gennemføres via video eller telefon. Læs mere i bunden på booking siden